Ponovno otkrivanje temeljnih ideja islamske filozofske tradicije može podariti mnoge blagoslove i dobrobiti našem zbunjenom svijetu
 iz Kur'ana i izreka Poslanika islama. U svojoj bogatoj etimologiji, hikma znači razbor, princip, stup, rasuđivanje, mišljenje, sposobnost razlikovanja dobra i zla i življenje valjanog života u skladu s razborom i vrlinama. Kur'an je veliča kao blagoslov; Poslanik Muhammed, a.s., o njoj govori kao o “izgubljenoj svojini muslimana” za kojom on ili ona trebaju tragati ma gdje da se nalazi.</p>
<p>Da bi dodatno označili filozofiju kao mudrost, muslimanski filozofi, u zavisnosti od svoje filozofske perspektive i ukusa, koriste upečatljive pridjeve. Tako imamo Ibn‑Sinaovu “istočnu, odnosno orijentalnu mudrost” (<em>al-hikmat al-mashriqiyyah</em>), Suhravardijevu “mudrost prosvjetljenja” (<em>hikmat al-ishraq</em>) i “transcendentalnu mudrost” (<em>al-hikmat al-muta'aliyah</em>) Mula Sadre. Također, imamo “filozofski život” Abu Bakra al-Razija, koji definira filozofiju kao način života. Time se naglašava sjedinjena priroda filozofije, nauke, etike, vrline i mudrosti. Oni sugeriraju da filozofija ne može biti tek mentalna vježba; ona ne može pretvoriti stvarnost u unutrašnji posjed mog uma. Ako je filozofija nešto više od pukog bivanja pametnim, ona bi trebalo da nas učini sposobnim za povezivanje s dubljim aspektima stvarnosti, koji su veći od mog mišljenja ili mog sopstva.</p>
<p>Ovo je, u osnovnim crtama, konceptualni okvir kroz kojeg klasični muslimanski filozofi pristupaju glavnim problemima filozofije. Al-Farabijev “grad vrlina” zasnovan je na političkoj filozofiji koja stvarnost, razum, etiku i ljudsko društvo promatra kao holističku strukturu. Ibn‑Sinaova ontologija, zasnovana na njegovoj čuvenoj razlici između “nužnih” i “slučajnih” bića, odgovor je na islamsko (abrahamsko) poimanje kreacije iz ničega i na poimanje date stvarnosti univerzuma. Ibn‑Rušdova sinteza razuma i objave zagovara različite načine spoznavanja filozofske i religijske istine. Suhravardijeva “filozofija prosvjetljenja” odnosi se na komplementarnu prirodu logičkog i mističkog načina spoznaje. “Transcendentalna mudrost” Mula Sadre učvršćuje sve u sveobuhvatnoj stvarnosti bivanja (<em>wujud</em>) i njegovih modaliteta. To što objedinjava različite filozofske perspektive jeste njihov integralni i holistički pristup stvarnosti i načinu na koji ju možemo pojmiti kroz filozofiju kao mudrost.</p>
<p>Ove ključne teze klasične islamske filozofije sačuvale su svoju važnosti, i to je glavni razlog zašto bismo ih trebali proučavati i danas. Od 18. stoljeća naovamo izgubili smo smisao za holizam. Naš je univerzum postao fragmentiran. Holističko shvatanje stvarnosti prihvatili su mnogi naučnici i filozofi modernog doba, ali s neznatnim uspjehom. Postoje mnogi uvidi i mudrosti koje valja prikupiti iz djela tradicionalnih muslimanskih filozofa da bi se razvio holistički pogled na univerzum. Istina, naučna kosmologija, s kojom su operirali klasični muslimanski filozofi, uglavnom je utemeljena na aristotelijansko-ptolomejskoj fizici i skoro je u potpunosti prevladana. Ali, to ništa ne oduzima filozofskim idejama njihovih djela. Jedan od zadataka savremene muslimanske filozofije jeste premošćivanje ovog procjepa i upućivanje svježeg pogleda na filozofijsku kosmologiju klasičnih filozofa.</p>
<p>Drugi je razlog da se vidi kako su klasični muslimanski filozofi izgradili filozofsku tradiciju spajanjem predislamskih škola mišljenja sa svojim islamskim vjerovanjima. Paradigmatski odmak od grčkog poimanja univerzuma, koji nema ni početka ni kraja, ka teističkom konceptu božanske kreacije bio je prekretnica u povijesti ljudskog mišljenja. Mnogo prije no što su srednjovjekovni kršćanski filozofi razvili vlastitu filozofsku teologiju u 12. i 13. stoljeću, muslimanski su se filozofi suprotstavili nauku paganskih Grka i proizveli novo filozofsko gledište. Predano izučavanje njegove povijesti može nam pomoći u nadilaženju evrocentričnog pogleda na povijest koji je obojio većinu onoga što znamo o intelektualnoj historiji.</p>
<p>Konačno, treći se razlog zašto danas trebamo čitati klasične muslimanske filozofe tiče onoga što su oni rekli o vječnim pitanjima filozofije. Priroda stvarnosti, funkcije i ograničenja ljudskog razuma, istina, sloboda, etika i kako u suštini trebamo živjeti temeljna su pitanja koja nikada nisu sišla s filozofske pozornice. Ona ostaju neizostavna i umjesna kao što su oduvijek bila. U doba u kojem je filozofija, s jedne strane, postala suzdržan akademski poduhvat, a s druge služavka prirodnih znanosti i komercijalne tehnologije, ponovno otkrivanje temeljnih ideja islamske filozofske tradicije može podariti mnoge blagoslove i dobrobiti našem zbunjenom svijetu.</p>
</div><!-- entry-content -->
<footer class=)
Prethodni članak
Džihad je čin spoznaje i pera, a ne čin bezumlja, fanatizma i mačaSljedeći članak
Imam Šamil – lav od Dagestana na bedemima KavkazaPROČITAJTE I...
UZ 31. GODIŠNJICU SMRTI ĆAMILA SIJARIĆA
Zasnovana na magmi nacionalnog bića, na buntovnoj i polivalentnoj leksičkoj podlozi, na vreloj maštovitosti i gotovo sentimentalnoj zagrcnutosti narodnog rapsoda, poezija Ćamila Sijarića traga za suštinskim mirom, u jednoj univerzalno oblikovanoj formi, osvjetljava čovjekovu sudbinu kroz najintimniju vizuru, svoj san o mogućem spokojstvu projektuje na historijsko platno vječito živih ožiljaka stradalništva i bola kao univerzalnih i odveć ponovljivih kategorija.
Univerzalni rječnik čuda Almina Kaplana: RASKOŠNE POETSKE SLIKE
Almin Kaplan, Bukara, “Planjax”, Tešanj, 2018.
-
Admir 27.01.2018.Odgovori
Izostavljeni su neki od poznatih islamskih intelektualaca – filozofa. Uglavnom dosta dobro napisan članak. Dodao bi samo i listu islamskih citata od poznatih filozofa u islamu http://extaza.net/islamski-citati/
KOMENTARI