"Infrastruktura i obrazovna sredstva kojima će biti opremljene naše škole u skladu su s posljednjom tehnologijom i novitetima koji se čak rijetko koriste i u školama u Turskoj. Obrazovanje prema najmodernijim standardima jedan je od naših principa, i tu nećemo praviti kompromise", kaže u razgovoru za Stav Salih Sağır, koordinator turske Fondacije “Maarif” za Balkan
Razgovarala: Amina ŠEĆEROVIĆ KASLI
STAV: Turska Fondacija “Maarif” ubrzo počinje sa svojim aktivnostima u Bosni i Hercegovini, zapravo, s jednim novim oblikom obrazovanja. Možete li nam predstaviti Fondaciju?
SAĞIR: Fondacija “Maarif” osnovana je na temelju posebnog zakona koji je usvojila Narodna skupština Turske 17. juna 2016. godine. Cilj tog zakona jeste pružanje usluga obrazovanja u inostranstvu na formalan i općeprihvaćen način koji će se bazirati na temelju zajedničkog ljudskog nasljedstva i najboljih vrijednosti. Zatim, otvaranje obrazovnih ustanova od predškolskog do univerzitetskog obrazovanja, stipendiranje učenika ovih škola, te otvaranje drugih obrazovnih ustanova i studentskih domova. Među ciljevima Fondacije “Maarif” jeste i obrazovanje nastavnog kadra ovih škola te organiziranje obrazovnih aktivnosti u raznim poljima uz naučna istraživanja i istraživanja u svrhu razvoja.
Svaka druga javna ustanova ili organizacija izvan Nacionalnog ministarstva za obrazovanje Turske, koja s istim ciljem želi otvoriti obrazovnu ustanovu u zemljama u kojima turska Fondacija “Maarif” otvara svoje obrazovne ustanove, podložna je obavezi da traži dozvolu od Nacionalnog ministarstva za obrazovanje Turske. Turska Fondacija “Maarif” jedina je turska ustanova koja je na temelju navedenog zakona ovlaštena da pruža obrazovanje u inostranstvu.
STAV: Koliko je škola do danas ušlo pod vaše pokroviteljstvo? Koliko ste do sada preuzeli škola koje su pripadale terorističkoj organizaciji FETÖ?
SAĞIR: Fondacija “Maarif” svoje predstavničke institucije ima u četrdeset zemalja. Obrazovanje trenutno ostvarujemo u 23 zemlje, u 110 škola. U zemljama u kojima imamo predstavništva, u sklopu priprema za otvaranje novih škola, ubrzano se obavljaju radovi na uspostavljanju infrastrukture školskih objekata, na pronalasku školskog kadra te na uvođenju novih obrazovnih modela uz korištenje moderne opreme. Od postojećih škola, znatan njihov dio preuzet je od FETÖ organizacije, posebno u Africi. Da učenici te lokalni nastavnici i školsko osoblje ne bi postali žrtvama FETÖ-a, uprava nad školama povjerena je u velikom broju afričkih zemalja našoj fondaciji. Mi ćemo uz požrtvovanje ovu preuzetu odgovornost nastaviti obavljati na najljepši mogući način.
STAV: U predstojećoj školskoj godini počinjete djelovati u Bosni i Hercegovini. Je li tačno da se škole obnavljaju iz temelja i da će biti osigurana najmodernija oprema?
SAĞIR: Turska Fondacija “Maarif” počinje s važnim investicijama u polju obrazovanja u Bosni i Hercegovini. U školskom centru Mojmilo trenutno se obnavlja infrastruktura u skladu s visokim standardima. Infrastruktura i obrazovna sredstva kojima će biti opremljene naše škole u skladu su s posljednjom tehnologijom i novitetima koji se još rijetko koriste i u školama u Turskoj. Obrazovanje prema najmodernijim standardima jedan je od naših principa, i tu nećemo praviti kompromise.
STAV: U Bosni i Hercegovini postoje i druge privatne škole, među njima i one koje su i dalje povezane s FETÖ organizacijom. Koja je razlika u obrazovnom sistemu koji nudi Fondacija “Maarif”? Koje su to osobenosti koje će vas odvajati od drugih škola?
SAĞIR: Znamo da su se ljudi iz Bosne i Hercegovine uvijek zanimali za obrazovanje u Turskoj. Od 1996. godine u Tursku iz Bosne i Hercegovine dolaze hiljade osoba koje se završile srednju školu, odnosno dodiplomski, postdiplomski i/ili doktorski studij. Interesiranje za obrazovanje u Turskoj i prisnost između naroda ovih dviju zemalja eksploatirana je od FETÖ organizacije. Vlada Turske želi preduprijediti svaku daljnju zloupotrebu. Sigurno se pitate kako će to uraditi. Da još jednom naglasimo: Naša fondacija jedina je akreditirana turska ustanova koja se može baviti obrazovanjem van turskih granica. Bit ćemo uz roditelje kroz naša različita rješenja koja ćemo usklađivati shodno konkretnim slučajevima. Naši učenici koristit će se infrastrukturom po međunarodnim tehnološkim standardima, imat će veću mogućnost učenja stranih jezika i razvijanja društvenih vještina i ličnosti, bit će dio kulturnih aktivnosti, boravit će u sigurnom i discipliniranom okruženju. Svršenici naših škola ponajviše će imati mogućnosti da se okoriste univerzitetskim stipendijama Fondacije “Maarif”, Turskog programa za stipendiranje (Türkiye Bursları) te stipendijama nekih drugih ustanova. Našim svršenicima dodiplomskog i postdiplomskog studija davat će se prednost prilikom upošljavanja u turskim institucijama u inostranstvu.
STAV: Koji su uvjeti stipendiranja koje ćete ponuditi učenicima u Bosni i Hercegovini?
SAĞIR: U našim će se školama uvijek cijeniti i nagrađivati uspjeh. Naši nastavnici bit će nagrađivani za svoj rad, a naši učenici za školski i društveni uspjeh bit će nagrađivani stipendijama. S početkom upisa u ovu školsku godinu, planirali smo tri testiranja za stipendije. Prvo testiranje bilo je 26. maja. Drugo veliko testiranje planirano je za 23. juni. Treće testiranje bit će u julu. Stipendirat ćemo učenike koji budu uspješni na testu, kao i posebno nadarene sportaše, učenike s posebnim talentima za umjetnosti, učenike vješte u rukovanju i razumijevanju novih tehnologija. Isto tako, učenicima koji budu najuspješniji na maturskim testovima (s osvojenih 100% bodova), koje nadzire Ministarstvo obrazovanja, davat ćemo stipendije u različitim procentima. Stipendija određenog procenta bit će određivane od posebne komisije i za učenike u potrebi (siročad, djeca s invaliditetom, djeca boraca i sl.), za učenike koji imaju prosjek iznad 4,5, za učenike generacije, za one koji se grupno upisuju te za drugo i svako sljedeće dijete.
STAV: Planirate obrazovanje na svim nivoima. Zar to ne smatrate rizičnim?
SAĞIR: Ne smatramo da postoji rizik. Kao što je i ranije investirala, Turska će nastaviti s investiranjem. Pripremajući kadar za sve nivoe obrazovanja, uz visoku motivaciju, želimo ostvariti svoj moto Buđenje kroz obrazovanje. Naš cilj pokretanja svih nivoa obrazovanja jeste omogućiti roditeljima i djeci iz ovih škola i sa svih nivoa obrazovanja susret i upoznavanje s modernim obrazovanjem.
STAV: Kakve su dosadašnje reakcije?
SAĞIR: Želim iskreno naglasiti da se stalno susrećemo s desecima primjera koji nam govore da je Fondacija “Maarif” trebala započeti s radom godinama prije i da je izuzetno važno to što započinje s radom. Svjesna svoje odgovornosti, Fondacija želi i trudi se izgraditi i zadržati najbolje standarde u svojim školama. Pored toga, i roditelji koji su posjetili i ispitali naš projekt i prostorije izrazili su povjerenje u nas.
STAV: Budu li učenici iz FETÖ škola izrazili želju preći u vaše škole, kakva će biti vaša odluka?
SAĞIR: Koristeći se ugledom i snagom Republike Turske, FETÖ organizacija je do 15. jula 2016. godine zloupotrebljavala povjerenje ljudi prema našoj zemlji i tako upisivala učenike. Mi smo svjesni da su u vrijeme kada su upisivali ove škole mnogi roditelji i učenici to učinili iz ljubavi i zbog simpatija prema Turskoj. Uzevši licencu za ove obrazovne institucije, pripremili smo teren za objedinjavanje svih učenika i roditelja pod jednim krovom, znajući našu vlastitu odgovornost. Naravno, onim roditeljima i učenicima koji se nisu mogli osloboditi zamki FETÖ-a zbog nepostojanja alternative naša su vrata uvijek otvorena. Za njih možemo izvršiti upis u posebnim uvjetima.
STAV: Koja je vaša poruka roditeljima i učenicima?
SAĞIR: U obrazovanju moramo znati šta ćemo podučavati i kako ćemo to činiti. Koliko je god važno pitanje kako podučavati, isto je tako izuzetno važno i ko podučava. Jer podučavanje počinje s osjećajem sigurnosti i povjerenja. Prvo, porodice moraju imati povjerenja, a zatim učenici. Naravno, i oni koji podučavaju moraju imati povjerenje u sebe. Hoćemo da roditelji znaju sljedeće: Mi želimo da za dobro čovječanstva zajednički odgajamo dobre ljude. Želimo da učenici koji završe naše škole imaju svjesnost i kapacitet da rade za dobrobit svijeta. Radit ćemo za one koji će znati za svoju tradiciju, koji će gledati u budućnost te biti disciplinirani i moralni.