“Sve je manje ljudi koji kupuju s emocijama, a sve je više onih s malim budžetom. Budimo realni, dizajn je važan, ali na kraju ljudi kupe auto koji si mogu priuštiti”
Jean-Pierre Ploué (54) jedan je od najboljih dizajnera na svijetu. Kada se 2000. godine pridružio grupi PSA (Peugeot i Citroën), već je bio dizajnirao kultni Twingo (1992). Osim Renaulta (1985–1995), Ploué je imao iskustvo rada za Volkswagen (1995–1998) i Ford (1998–1999), gdje je bio direktor dizajna eksterijera. Rad za ove tri globalne korporacije pripremio ga je savršeno za Grupu PSA. Ipak, malo ko je pretpostavljao da će Ploué za Grupu PSA napraviti pravo čudo. Najprije je kao voditelj dizajna Citroëna osmislio novi identitet brenda koji je do tada bio gordijski čvor autoindustrije. Citroënova slavna povijest, zlatno doba koje je trajalo od tridesetih do sedamdesetih, s vremenom je postalo uteg. Ljubitelji Citroëna ništa novo nisu smatrali dostojnim slavnog brenda. Ploué je serijom C toliko pobudio interes za brend da je 2009. godine nastao DS kao novi luksuzni brend unutar Grupe PSA. Danas se Citroën može pohvaliti najbolje dizajniranim automobilom na tržištu, modelom C4 Cactus. Kao nagrada, za Plouéa je 2008. godine stvorena nova pozicija – direktor dizajna Grupe PSA. Od tada upravlja i dizajnom Peugeota, koji upravo prolazi uspješnu renesansu i nakon dugo vremena pronalazi vlastiti identitet. Plouéova je uloga jasna – povećanje prodaje. On nije licemjeran i ne govori o misiji kompanije ili nekim višim ciljevima. Ploué, poput Andréa Citroëna, osnivača Citroëna, želi stvoriti automobile koji će se svidjeti što širem krugu ljudi i biti tipično francuski šarmantni.
STAV: Jednom je Citroën bio potpuno drugačiji od svih drugih.
PLOUÉ: Da, ali to više ne želimo. Danas ne želimo raditi bizarne aute. DS, Ami 6, Diana… sve su to bili neobični auti jake osobnosti, ali takvu posebnost više ne želimo. Ono što nas zanima jeste jedinstveni, ali konzervativan i tradicionalan dizajn. Cilj nam je prodavati automobile i zato balansiramo između snažnog dizajna i oblika na koje se ljudi brzo priviknu.
STAV: Niste li time napustili tradiciju?
PLOUÉ: Morate razumjeti da mi proizvodimo aute za masovno tržište. Cilj nam je prodati što više automobila. U radu se stalno lomimo između snažnog dizajna i podilaženja tržištu. Kada sam došao u Citroën, inzistiralo se na beskompromisnom dizajnu. Danas pokušavamo naći pravi balans.
STAV: Ali Citroënovi obožavatelji očekuju bizaran dizajn.
PLOUÉ: Za nas oni ne predstavljaju dovoljno veliku skupinu kupaca.
STAV: Razumijem, vi proizvodite aute za masovno tržište.
PLOUÉ: Tako je, ali među masovnim proizvođačima, mi smo možda jedni od najspecijaliziranijih, i to je dio naše tradicije.
STAV: Da li je danas dizajn najvažniji element automobila?
PLOUÉ: Sve manje vjerujem u to. Možda danas i jeste važan, ali sumnjam da će tako ostati. Sve je manje ljudi koji kupuju s emocijama, a sve je više onih s malim budžetom. Budimo realni, dizajn je važan, ali na kraju ljudi kupe auto koji si mogu priuštiti.
STAV: Dok ste bili u Renaultu, on je bio poznat po avangardnom dizajnu. Kako biste ga ocijenili?
PLOUÉ: To je tačno ono što mi u Grupi PSA ne želimo. Znam o čemu govorim jer sam radio za njih. Mora se biti oportunist. Mora se raditi na rubu tradicionalnog ukusa, nikako biti avangardan. Primjerice, Vel Satis je hrabar ali neuspješan, jer nije cilj biti hrabar već zadovoljiti kupce. Mi smo dizajneri, a ne umjetnici. Moramo ispuniti očekivanja kupaca, a ne raditi eksponate za muzeje. Idealna je mjera raditi jedan korak ispred očekivanja kupaca, ne više. Prodajni rezultati Renaulta danas nisu dobri. Loša je prodaja Vel Satisa, Lagune i Megana. Prema istraživanjima tržišta, znamo da ljudi ne vole Megane. Kupuju ga jer je Renault, ali im se ne sviđa. Poštujem njihov pristup, ali to nije pravi put.
STAV: Što mislite o dizajnu BMW-a u doba Chrisa Banglea? Je li on napravio nešto neobično?
PLOUÉ: Oni su neobični samo po stilu, ali iza njih ne stoji koncept, proizvodi su jako tradicionalni. S druge strane, imaju fantastičan imidž. S takvim imidžom možete raditi što god poželite jer će neki ljudi kupovati vaš proizvod samo zbog imena. Dizajn je kritiziran, ali to ne šteti prodaji. Sviđa mi se ono što je napravio.
STAV: Zašto ste uvijek radili za masovne proizvođače?
PLOUÉ: To je izazov. Lako je napraviti novi Porsche, ali izazov je stvoriti obiteljski auto. Morate paziti na troškove izrade i morate ga prodati u puno komada.
STAV: Uživate li u poslu?
PLOUÉ: Posao je dizajnera težak jer je svaki zadatak različit i u potpunosti nov, a uvijek moramo poštivati kulturu brenda. Promjene su tolike da se svake tri-četiri godine kompanija potpuno preobrazi.
STAV: Zašto dolazi do preobražaja?
PLOUÉ: Kompanija se mora prilagođavati promjenama u industriji i mijenjati filozofiju. Ford i Renault danas funkcioniraju potpuno drugačije nego dok sam ja bio ondje, to znam od ljudi s kojima sam ostao u kontaktu. Danas se pred njih postavljaju drugačiji zadaci. To su nevjerojatne stvari.
STAV: U čemu je razlika između Peugeota i Citroëna?
PLOUÉ: Za mene Peugeot ima klasičan dizajn i pruža sportski dojam u vožnji, što je prilično različito od onoga što mi želimo postići. Naš su cilj fluidan dizajn i dinamizam u vožnji.
STAV: Što je trenutno najveći izazov pred vama?
PLOUÉ: Prodati upravi lijepi kupe. Još jedan auto koji će graditi imidž. Bilo bi lijepo imati jedan kupe ili kabriolet, a možda i oba. Pravi je izazov postati najuspješnija francuska kompanija na svijetu.
STAV: Što je za Vas dobro dizajnirani auto?
PLOUÉ: Dobar dizajn auto je s dobrim proporcijama, na prvom mjestu. To je dizajn koji ispunjava očekivanja kupaca iako se ne smije sviđati svima jer to znači da ste napravili preveliki kompromis. Dobar dizajn ne zastarijeva i daje vam veliku prednost pred konkurencijom.
STAV: Dakle, globalni je auto nemoguć?
PLOUÉ: Vjerujem da će s vremenom takav auto biti moguće napraviti. Globalizacija poništava kulturološke razlike. Sedamdesetih i osamdesetih raditi globalni auto značilo je raditi dosadan, banalan dizajn, danas to mora biti auto koji će svi željeti.