Dok su ostali učenici lijepili transparente po školi, Doğukan Düz postavio je malu izložbu ebru umjetnosti, gdje je ispisao poznate misli Alije Izetbegovića. Kako se finalno izlaganje približavalo, tako su učenici ovoga razreda bili sve sretniji što je baš njima pripao lik “kralja mudrosti”, kako još Aliju Izetbegovića nazivaju u Turskoj
Piše: Amina ŠEĆEROVIĆ KASLI
Prvi predsjednik nezavisne Bosne i Hercegovine Alija Izetbegović poznat je i poštovan ne samo u našoj državi već i u mnogim drugim zemljama kao vođa, a posebno kao mislilac. Štaviše, ponekad drugi narodi bolje shvataju njegovu vrijednost i specifični značaj nego mi sami. Njegove knjige prevođene su na mnoge jezike, a njegove misli danas su vodilja mnogima u svijetu. Istražili smo njegov tretman u turskom školstvu povodom uvođenja bosanskoga jezika u sve osnovne škole u Turskoj. To je rezultat sporazuma koji su potpisali Ministarstvo obrazovanja i nauke FBiH i Ministarstvo obrazovanja Republike Turske 2015. godine. Prije nekoliko dana, tačnije 17. januara ove godine, svečano je održan prvi čas bosanskoga jezika u osnovnoj školi u općini Bayrampaşa u Istanbulu, predvođen federalnom ministricom dr. sci. Elvirom Dilberović.
Čim kroče u školu, dočekuju ih misli i lik Alije Izetbegovića
Zasigurno, Turska je jedna od zemalja koja uvijek nanovo ističe vrijednost lika Alije Izetbegovića. Pa tako često možemo čuti od predsjednika Turske, premijera, od poznatih ličnosti do običnog naroda, kako citiraju upravo misli Alije. Također, u turskim školama djeca uče o značaju Alije kao lidera i kao čovjeka. Jedna od tih škola jeste srednja škola “Murat Kocatürk”, koja se nalazi u istanbulskom naselju Avcılar i koja je ove godine počela s radom. U ovoj je školi nedavno učenicima devetog razreda dat zadatak da predstave određene ličnosti koje su na poseban način obilježile svoj period. Projekt su radila četiri razreda i svaki je imao drugu ličnost, među kojima su bili sadašnji predsjednik Turske Recep Tayyip Erdoğan, prvi predsjednik Bosne i Hercegovine Alija Izetbegović, turski pisac Mahir Iz te turski pisac i mislilac Nurettin Topçu. Lik Alije Izetbegovića pripao je razredu 9-B. Učenici ovoga razreda s osmijehom na licu kažu da su osjećali strah jer Izetbegovića nisu dovoljno poznavali. Učenik Faruk Kocağa ističe da je taj strah bio i opravdan. “Kada smo čuli da je jednom od drugih razreda pripao lik našeg predsjednika Erdoğana, bili smo uvjereni da smo ‘izgubili’. Ipak, predsjednik Erdoğan je u Turskoj jako voljen i bili smo uvjereni da će taj projekt biti najbolji”, kaže Kocağa.
Međutim, kada su učenici počeli istraživati lik Alije te ga kroz njegove misli bolje upoznavati, dobili su, kako sami kažu, samopouzdanje, te su danima razmišljali kako da na najbolji način predstave prvog predsjednika Bosne i Hercegovine. Projekt su započeli postavljanjem slika i natpisa s izrekama Izetbegovića na razna mjesta u cijeloj školi. “Cijelu jednu sedmicu, čim kroče u školu, na svakom koraku učenike i nastavnike dočekivale su misli i lik Alije Izetbegovića. To je baš iznenadilo naše učenike, a, s druge strane, bilo je dobro prihvaćeno, i učenici, kao i nastavnici, zastajali su i čitali izreke Alije”, kaže Kocağa, koji je ujedno bio i vođa grupe 9-B razreda.
Alija Izetbegović je prst koji pokazuje put ka istini
Učenik Serhat Gültepe pretvorio je natpis koji su postavili pored ulaza u sobu nastavnika LED lampicama u vizualni transparent. “Do samog postavljanja natpisa s LED lampicama mislio sam da smo ‘izgubili’ ovo ‘takmičenje’. Međutim, kada sam i sam vidio sve te natpise i fotografije po školi, shvatio sam da dobro radimo svoj posao, odnosno da na pravi način predstavljamo ličnost Alije Izetbegovića i više mi nije bilo ni žao čak i da ‘izgubimo’”, kaže Gültepe.
Nastavnica Semra Güler, koja je započela ovaj projekt, kaže da je njihova dužnost kao nastavnika da spajaju rasutu djecu koja su odvojena jedna od drugih, u ovom slučaju tursku i bosansku djecu. “Alija Izetbegović je prst koji pokazuje put ka istini. Kada okrenem uho prema njemu, čujem jednu misao, a to je: ‘Čak i mali i krhki ljudi imaju veliki potencijal da daju doprinos čovječanstvu’”, ističe Güler, dodajući da je presretna što je učenike upoznala s Alijom. “U toku priprema, a posebno na kraju projekta, shvatila sam koliko su učenici zadovoljni i kroz njihove reakcije vidjela sam da je lik i djelo Alije Izetbegovića dalo posebnu smjernicu njihovom shvatanju života”, pojašnjava Güler.
Hakan Çakmakay bio je među učenicima koji su pripremali transparente. Kako kaže, svaki dan učio je nešto novo o Aliji. “Impresionirala me njegova borba za narod i nezavisnost. Mislim da je on jedan od najboljih primjera za uspješnog lidera”, naglašava Çakmakay. Dok su ostali učenici spremali transparente, Doğukan Düz u školi je postavio malu izložbu ebru‑umjetnosti, gdje je ispisao poznate misli Alije. Kako se finalno izlaganje približavalo, tako su učenici ovoga razreda bili sve sretniji što je baš njima pripao lik “kralja mudrosti”, kako još Aliju Izetbegovića nazivaju u Turskoj.
“Posljednji dan spremio sam koverte za svakog učenika i profesora, a u kovertama se nalazila jedna misao Izetbegovića, za koju sam smatrao da je pravi izbor za ovo takmičenje”, pojašnjava Kocağa, te dodaje da je izabrao misao: “Da bi mogao biti učitelj na zemlji, prvo moraš biti učenik svemira.”
Osim toga, učenici su, pomoću poznanstava svojih profesora, kontaktirali i njihove poznanike iz Bosne, te njihovo viđenje lidera Alije predstavili na finalnom izlaganju, koje su započeli učenjem Fatihe Aliji i svim palim bosanskim šehidima. Zatim su prisutne upoznali s ratom koji se desio u Bosni i Hercegovini, gdje su pripremili i prezentaciju s fotografijama iz BiH. Na kraju izlaganja, uz himnu Bosne i Hercegovine, učenik Faruk uz posebnu tehniku “akkase” ebru‑umjetnosti, nacrtao je lik Alije Izetbegovića.
“To je bio trenutak kada je cijela sala aplaudirala i zaista sam bio koliko sretan, toliko i ponosan što smo upoznali našu školu s ‘kraljem mudrosti’. Vjerujemo da će nam njegove misli, koje smo iščitali tokom pripreme za ovaj projekt, biti i vodilje kroz život. Divim se njegovoj ličnosti i borbenosti”, kaže Faruk, naglašavajući da kao cijeli razred jedva čekaju i priliku da posjete Bosnu. Na kraju, ističu da je upravo njihov projekt izabran za najbolji među četirima projektima.