TV serije postale su najizoštrenija slika vremena u kojem živimo, ponekad sumorna, ponekad tragična, ponekad prokleto zabavna, a ono što se sve češće pojavljuje u kritikama aktuelnih televizijskih serija jeste komentar: “Zaboravite na sve što ste prije gledali”
Piše: Mirza SKENDERAGIĆ
U posljednjih nekoliko godina serije su postale ne samo centralni dio TV programa već i društveni i kulturni fenomen. Za razliku od vremena kada su u serijama uživali samo fanatični zaljubljenici Zone sumraka (The Twilight Zone, 1959–1964), Dosjea X (The X-Files, 1992–2002) ili Twin Peaksa (Twin Peaks, 1990–1991) i kada su njihovi narativi i forme bili udaljeni kilometrima od stvarnosti, danas se gledaoci serija broje u stotinama miliona. TV serije polahko se šire i izvan okrilja svoje matične platforme, postajući neodvojiv dio interneta, a za TV projekte sve se češće vežu i velika filmska imena, što glumačka, što režiserska, koja s ponosom predstavljaju svoj “prelazak” iz filmskog u svijet televizije.
TV serije postale su najizoštrenija slika vremena u kojem živimo, ponekad sumorna, ponekad tragična, a ponekad i prokleto zabavna. Zlatno doba “internet-televizije” prepoznali su i internet streaming servisi i televizijske kuće te ne propuštaju niti jedan jedini dan da objave izlazak neke nove serije koja će ubrzo postati novi hit i nastaviti oduševljavati, nasmijavati i zabrinjavati gledaoce širom svijeta.
ZABORAVITE NA SVE ŠTO STE PRIJE GLEDALI
Ono što se također sve češće pojavljuje u kritikama aktuelnih televizijskih serija jeste komentar: “Zaboravite na sve što ste prije gledali.” Godine 2019. na TV scenu stupio je mini serijal Nemojte se zaje….. sa mačkama: Potjera za internet ubicom (Don’t Fuck With Cats: Hunting An Internet Killer, 2019) australijskog režisera Marka Lewisa, koja u tri jednosatne epizode prati mračnu priču o nastanku ubice i kasnijem lovu na njega te koja donosi novu estetiku u već složeni svijet serija. U ovom slučaju zaista je potrebno da “zaboravite na sve što ste prije gledali”, jer Lewis priču o kanadskom monstrumu Luki Magnotti iznosi na jedan krajnje radikalan, ali uvjerljiv način, kakav u historiji televizijskih serijala teško da je ikada korišten. Naime, režiser već u naslovu najavljuje da će njegov serijal biti svojevrsna “live potjera” koju, iako se već desila, uvjerljivo rekonstruira u sadašnjem obliku te tako stvara djelo rijetke dramaturške napetosti, u kojem gledaoci više nikako ne mogu ostati samo pasivni promatrači.
Jednako kao što ni analitičarka kasina Deanna Thompson te anonimni internetski korisnik pod pseudonimom John Green nisu mogli zaboraviti na snimak objavljen na internetu u kojem nepoznati mladić stavi mačiće u vakumiranu kesu i usisivačem isisa zrak. Iako je tim videom samo želio privući pažnju na sebe, on, ipak, nije očekivao da ljudi i dalje najviše od svega vole životinje, pogotovo slatke nedužne mačiće i da su posebno osjetljivi na nasilje nad njima. Tako je i nastalo nepisano pravilo iz kojeg je proizašao i prvi dio naslova ovog serijala, donekle ironijskog, s obzirom na to da zaključuje da ljudi danas sve mogu podnijeti, ratove, prirodne nepogode, bijedu, ali ne i mučenje mačića.
Ipak, ovdje je potrebno napomenuti da ovaj i buduće snimke mučenja mačića režiser ne prezentira eksplicitno, već koristi neizravan prikaz sačinjen od reakcija protagonista, dok ponovno gledaju ove šokantne prizore.
Ono što će uslijediti jeste bjesomučna potraga i potjera za ovim nepoznatim mladićem, koju će na internetu predvoditi Deanna i John, a koji će uporno upozoravati policijske organe da je mučenje životinja prvi korak ka ubijanju ljudi, što će oni još upornije odbijati. Sve dok se ne otkrije da je ovaj poremećeni mladić, zapravo, samoprozvani model i eskort muškarac Luka Magnotta, i sve dok on ne objavi novi video u kojem ubija i zatim kasapi kineskog studenta Lina Juna. Serijal je dostupan u “Netflix” videoteci i online platformama, a uskoro se očekuje i dolazak prijevoda na ovdašnjim jezicima.
STEPHEN KING, HBO I HOROR-TRILER O UBISTVU DJEČAKA
Kada je u pitanju HBO, kao druga najvažnija televizijska producentska kuća u svijetu, pažnju gledaoca i kritike trenutno zaokuplja horor-triler mini serija nastala prema istoimenoj knjizi Stephena Kinga Autsajder (The Outsider), koju je za televiziju adaptirao Richard Price, poznat po radu na hitu Žica (The Wire). Riječ je o seriji od deset epizoda čiji narativ prati policijskog detektiva Ralpha Andersona (Ben Mendelsohn), koji započinje istragu o osakaćenom tijelu jedanaestogodišnjeg Frankieja Petersona, pronađenog u šumi Georgie. Međutim, iako se prva epizoda odvija u krajnje realističnom tonu, pogotovo za majstora nadrealnog horora Stephena Kinga, postepeno se u svijet stvarnosti probija misterija, koja zatim prelazi u apsolutni nadnaravni užas s neočekivanim “supernatural twistom”, s obzirom na to da se ispostavlja da je glavni osumnjičeni, lokalni dječiji trener Terry Maitland (Jason Bateman), u isto vrijeme bio na dva različita mjesta. Takva okolnost potiče Ralpha da pomoć zatraži od Holly Gibney (Cynthia Erivo), neortodoksne privatne detektivke s tajanstvenim moćima. Iako je serija doslovno tek izašla, s obzirom na to da su emitirane samo četiri epizode, već je ušla na popis IMDb-a najboljih dramskih serija ikad snimljenih i trenutno ima visoku ocjenu od čak 9,0. Na koncu, čak je i sam Stephen King izjavio da je ovo najbolja adaptacija njegove knjige koju je ikad vidio.
NAJBOLJA NEENGLESKA SERIJA GODINE
Iako premijerno emitirana 2019. godine, poprilično nepoznatom ostala je serija Naši dječaci (Our Boys), iako je zasigurno riječ o najboljem televizijskom ostvarenju godine koje dolazi izvan engleskog govornog područja. Baziran na stvarnim događajima, dramski serijal Naši dječaci, koji su, zajedno s HBO kućom, kreirali Tawfik Abu Wael, Joseph Cedar, Hagai Levi, prati istragu ubistva trojice jevrejskih i jednog palestinskog tinejdžera u Izraelu, čije su smrti pokrenule rat. Naime, u ljeto 2014. godine pripadnici “Hamasa” kidnapirali su i ubili trojicu jevrejskih tinejdžera, da bi samo dva dana poslije stigla osveta u obliku spaljenog tijela palestinskog tinejdžera iz istočnog Jeruzalema, koje je pronađeno u šumi na zapadnoj periferiji grada. Daljnji razvoj narativa bit će fokusiran na istragu ubistva koju vodi Simon (Shlomi Elkabetz), agent izraelske sigurnosne službe “Shin Bet”, dok će se uporedo odvijati bolna borba roditelja ubijenog Palestinca da dođu do pravde i pronađu utjehu. Kako je zasnovana na stvarnim događajima, ova dokumentaristička drama gotovo neprimjetno objedinjuje porodičnu dramu, detektivsku akciju i politički triler, a sve u stravičnom osjećaju stvarnosti.
Da ima nešto važno i posebno u ovom serijalu koji autori najavljuju kao priču o ljudima čiji su životi zauvijek promijenjeni spomenutim događajima, a koja prikazuje sve ono što film današnjice nema hrabrosti uraditi, dokazuje i reakcija premijera Izraela Benjamina Netanyahua, koji ga je označio antisemitskim te koji je pozvao Izraelce da bojkotiraju TV Kanal 12 zbog koprodukcijske uloge u njegovom nastanku. On je na svom profilu na Facebooku napisao da bi Izraelci trebali prestati gledati program na tom kanalu jer blati Izraelce u svijetu “lažima protiv države Izrael”.
VIŠE NEMA LOŠIH SERIJA I…
Od ostalih televizijskih serijskih ostvarenja, kojih je zaista veliki broj i među kojima je teško pronaći onu negledljivu, a katastrofalnu gotovo nemoguće, potrebno je izdvojiti: HBO-ovu superherojsku distopijsku dramu Watchmen, koja spaja rasizam, strip i industrial i metal-rok; “Netflixovog” kontroverznog Mesiju (The Messiah), koji je uznemirio arapski svijet, a koji u okrilju čistog “entertainmenta” donosi priču o Al Massihu ad-Dajjalu, odnosno Antikristu; naučno-fantastičnu dramsku avanturu Nacionalne geografije Mars o čovjekovim pokušajima kolonizacije Marsa; te svakako i britanski sitcom i apsolutnog pobjednika na prošlogodišnjoj dodjeli nagrade Emmy Fleabag autorice i glavne glumice Phoebe Waller-Bridge, koja je uspjela pronaći savršen sklad između luđačkog smijeha i suza teške depresije i kreirati revolucionarno djelo o ženi, njenom svijetu, potrebama i budalaštinama.
…KAKO ONDA PROMIJENITI EKRAN?