fbpx

Kulturocid u Vitezu: Stari nišani iskorišteni za gradnju parkinga

Prema riječima Fikreta Mujkića, jednog od džematlija, mjesni efendija Ibrahim Halilović inicirao je vađenje starih nišana iz lokalnog mezarja. Oni su zatim upotrijebljeni za pravljenje čvrstog i ravnog parkinga za auto koje dovozi dženaze. Neki od nišana, koji sada služe kao mjesto za parkiranje, stari su između 300 i 500 godina

Piše: Hamza RIDŽAL

 

Džemat Vraniska dio je većeg džemata Kruščica, koji pripada Medžlisu Islamske zajednice Vitez. Ovaj mirni i harmonični džemat nedavno je potresao događaj koji je podijelio džematlije. Prema riječima Fikreta Mujkića, jednog od njih, mjesni efendija Ibrahim Halilović inicirao je vađenje starih nišana iz lokalnog mezarja, a nišani su upotrijebljeni za pravljenje čvrstog i ravnog parkinga za auto koje dovozi dženaze. Neki od nišana, koji sada služe kao mjesto za parkiranje, što se jasno može vidjeti iz fotografija u prilogu, stari su između 300 i 500 godina.

Mujkić kaže da je odranije imao razmirica s efendijom, ali da one nisu razlog zbog kojeg istupa u javnost. “Kod mene je sin poginuo prije osam godina, a ja sam na njegovom mezarju podigao jedan jako lijep spomenik. Onda je efendija došao i rekao da tu leži Jozo, jer, kao, takav bi se spomenik mogao napraviti samo nekom Jozi, ali ne i muslimanu. Nemam ništa protiv efendije. On lijepo uči, lijepo ga je slušati, to mu niko ne spori, ali ne treba raditi ono što ne valja i petljati se ondje gdje mu nije mjesto”, poručuje džematlija, što je dijelom potvrdio i efendija Halilović riječima: “Fikret gradi nadgrobne spomenike koji su vjerom zabranjeni. On ne sluša nikoga.”

Mujičić je u razgovoru za Stav istaknuo da nastoji iznijeti istinu na vidjelo i ukazati na kulturocid koji se dešava u džematu Vraniska.

“Mezarje u Vraniskoj veoma je staro. U njemu ima nišana koji datiraju u 16. stoljeće. To mi je potvrdio i moj sestrić koji je završio ‘Al-Azhar’, a tih prezimena koja su uklesana na nišanima ima čak i u Egiptu. Naš je lokalni hodža u saradnji sa svojim podređenima došao na ideju da nišane povadi, a do sada je oskrnavio između 70 i 100 mezarova. Ti su stari nišani jedno vrijeme stajali na kamari, a onda je efendija došao na ideju da od njih napravi parking, što je i urađeno. Da bi to sakrio, efendija je nišane zatrpao pijeskom kako bi ostali nevidljivi. Pa ti nišani nisu uništeni ni u agresiji na Bosnu i Hercegovinu, oni su tu stajali 500 godina, a sad dočekasmo da se uništavaju u miru”, kazuje Mujkić. On ističe da su se džematlije podigle protiv efendije i da je malo falilo da dođe do fizičkog obračuna. “Neki je dan bila dženaza, pa su ljudi počeli da rukama kopaju pijesak kako bi sačuvali te nišane. Efendija sve to vjerovatno planira betonirati”, kaže Mujkić.

U razgovoru za Stav efendija Halilović demantirao je da planira betonirati nišane, ali je potvrdio da nema ništa protiv upotrebljavanja starih nišana kao temelja za parking.

“U svakom mezarju imate nišane koji su se povaljali i iskrivili. Niko ih ne uređuje niti o njima vodi računa. Ljudi koji su to uradili, a ja nemam ništa s tim, samo su sklonili nišane i stavili ih tu za izvjesno vrijeme kako bi se moglo ući u mezarje”, kaže efendija. Na pitanje da li odobrava upotrebljavanje nišana kao parkinga za auto, efendija pita: “A kud ih ja trebam skloniti, i ne samo ja već i oni koji brinu o tome? Možda Fikretu u avliju? Nek mi to rekne taj Fikret koji ne plaća čišćenje greblja. Ljudi koji se brinu o greblju su to očistili, sredili, spakirali, napravili park, a Fikret to cinički promatra. Mi sakupljamo godišnje po pet maraka i ta naša greblja sređujemo i ograđujemo, a ono što nam smeta – to sklonimo. Ti nišani koji su stari preko 100 godina i nemaju nikoga da ih popravi, niti hoće, sklonjeni su i bili su složeni na kamari. Nisu nikome smetali na kamari, a ne znam zašto sad nekome smeta što su upotrijebljeni na taj način. Mi smo, dakle, nišane sklonili jer se od njih nije moglo raditi i čistiti greblje”, kaže efendija, tvrdeći kako je upotrebljavanje nišana kao mjesta za parking privremenog karaktera.

S druge strane, džematlija Mujkić uvjeren je da je efendijin način razmišljanja, kao i sam čin izmiještanja nišana, posljedica vehabijske idelogije. “On pripada vehabijskoj grupi, a ima i saradnike koji su vehabije. Zato molim da se to ospori kako ne bi došlo do krvoprolića u džematu, jer je ovdje narod jako opasan. Jedan dobar dio džematlija ustručava se i boji, a mislim da je 70% mještana Vranske protiv tog njegovog čina”, kaže Mujkić.

“Ovdje nije riječ samo o starim nišanima koji se tretiraju kao običan kamen već i o izbacivanju naše tradicije. Tako je, naprimjer, neki dan efendija rekao da mi ne trebamo ići za dženazom kad se ide na mezarje, što je kod nas običaj, već da džematlije mogu preko njiva doći do mezarja, a da će mejta dovesti auto. Ljudima je zbog toga neprijatno”, pojašnjava Mujkić, dodajući da efendija tvrdi kako je o čupanju nišana obavijestio svoje nadređene, pa i reisa Kavazovića.

Nakon što smo kontaktirali Medžlis Islamske zajednice Vitez, koji je prva instanca nadređena efendiji Haliloviću, od začuđenog sekretara saznali smo da u Medžlisu nisu obaviješteni o tom činu. To je potvrdio i glavni imam Omer ef. Sikira, ističući da ne zna ništa o spornoj upotrebi starih nišana u Vranskoj.

“Ja od vas prvi put čujem da je to urađeno. Ako je to tako kako tvrdite, to svakako nije u redu. Moje lično mišljenje jeste da je to trebalo na neki drugi način riješiti, a ne upotrebljavati nišane za parking. Imamo mi problem s napuštenim starim nišanima o kojima niko ne vodi računa, pa se oni s vremenom izvale i budu oslabljeni. Ali, eto, riješi se to, skloni se na neko fino mjesto. Uostalom, treba imati neki fin odnos prema starim nišanima jer je to naše kulturno naslijeđe. U vezi s ovim konkretnim slučajem nemam nikakvih informacija. Ono što mogu reći jeste da je upravljanje grebljima u nadležnosti džematskih odbora”, kaže efendija Sikira, uz obećanje da će on kao glavni imam ispitati cijeli slučaj.

“Na kraju krajeva, ako je neko počinio neku grešku, neka i odgovara za to. A i taj Fikret, ako je dobronamjeran, trebao je doći u Medžlis da to riješimo, a ne na ovaj način”, ističe efendija, demantirajući da je Ibrahim-efendija vehabija. “To je jedan stari imam i nema veze s tim. To je smiješno. On je jedan od naših najaktivnijih imama i to su priče za malu djecu”, tvrdi glavni imam.

Dok se situacija u Vraniskoj ne smiri i dok Medžlis ne razmotri kompletnu situaciju, treba primijetiti da je upotreba starih nišana kao temelja za mjesto za parking, bez obzira šta o tome misli efendija Halilović, nedopustiva. Čini se da Halilović nije svjestan značaja nadgrobnih spomenika i onoga što na njima piše za kulturu jednog naroda. A kad efendije nisu toga svjesne, šta očekivati od manje obrazovanih džematlija? Na kraju krajeva, nisu nišani samo kulturno naslijeđe. Pod njima leže zemni ostaci ljudi.

 

 

PROČITAJTE I...

Da Zetra ne bude Manjača. Da Holiday Inn ne postane Vilina vlas. Da oca i majku ne tražim po Tomašicama. Da se Sarajevo ne zove Srebrenica. Da ne vučem za rukav Amora Mašovića.

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

KOMENTARI

  • Muzafer 07.05.2017.

    Zar nije onaj I. Pašić dokazao da Bošnjaci poštuju grobove svojih predaka?

    Odgovori