fbpx

“Black Friday”, ili bilo koji “šoping-period”, nije važan samo zbog potrošnje nego i zbog nečega mnogo vrednijeg. Ponašanje potrošača u takvim periodima otkriva njihova najdublja osjećanja, prije svega strahove i nade. Zato se u SAD-u s nestrpljenjem očekuje da tamošnji najveći trgovački lanac “Walmart” izađe sa zvaničnim podacima o prometu u sedmici nakon “Black Fridaya”. I to više nije samo indikator ekonomskog stanja SAD-a nego manje-više stanja globalne ekonomije. Ako su potrošači uvjereni da su njihova radna mjesta i zarada sigurni, neće se ustručavati da troše. S druge strane, ako se sustežu od potrošnje, očito je da osjećaju strah, svjesno ili nesvjesno, a to znači da je recesija blizu

Zbog činjenice da danas nismo u stanju živjeti s virusom kao svakodnevicom, a što bi praktično značilo živjeti u uvjetima 19. stoljeća, morat ćemo živjeti u uvjetima 20. stoljeća, tačnije s granicama, restrikcijama i redukcijom životnog standarda. U suštini, svjedočimo povratku u svijet kakav znamo iz sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća

Italija jeste u recesiji, i to nije sporno. Ali, znatno je važnije da je ta vijest malo važna u svjetlu činjenice da su i Italija i veći dio ostatka EU u ozbiljnoj krizi koja nije samo tehničke naravi i koja se može riješiti s nekoliko finansijskih i monetarnih instrumenata, već samo promjenom paradigme koju je, makar i populistička, vlast u Italiji počela najavljivati. Produžena kriza u Italiji znači i produženu krizu u EU te značajan utjecaj na male privrede poput BiH, čiji je glavni izvoz u EU (a mogao bi i trebao i drugdje, što se nekada i radilo)